torsdag 15 januari 2009

Christopher Nolan - Teorin

Christopher Nolan har REGISSERAT 6 riktiga fullängdsfilmer. Alla är bra och populära. Riktigt bra och riktigt populära faktiskt.. Snitten på IMDB är som följer:

The Dark Knight: 9,0
The Prestige: 8,4
Batman Begins: 8.4
Insomnia: 7,2
Memento: 8,6
Following: 7,6

Bra jobbat herr Nolan. Min teori byggde från början på att med tanke på hur bra betyg (helt baserat på IMDB) alla 6 filmer han har regisserat så borde hans 8,2 i snitt vara bäst av alla rediga regissörer.. eller åtminstone ett av de bästa snitten.

Så jag tänkte att 29 andra erkända regissörer skulle få utmana honom med deras snitt.

Detta kräver att de har gjort minst 6 filmer. Där räknas inte dokumentärer, kortfilmer eller tv-produktioner in. det måste vara "riktiga" långfilmer. De måste också vara den erkända regissören, inte en gästregissör eller en av 27 stycken som samarbetat.

Jag räknar bara det de har regisserat dvs vem som har skrivit eller producerat filmen är oviktigt. Detta är givetvis orättvist mot filmen. För i många fall har regissören inte mer fingrar med i spelet än att han/hon ser till att skådisarna sköter sig.

likväl ska det testas.

Man bör ha i åtanke att snitten är föränderliga. Denna teoris resultat bygger på hur det såg ut idag!

Eftersom alla skulle testas med 6 filmer valdes de bästa 6 ut. baserat på snittbetyget på IMDB (ALLTSÅ, ÅTERIGEN, HEJA)

Här nedan följer topp 30, bakifrån för spänningen skull (regissörens namn, snittbetyg plus namnet på filmen med högst betyg)

30. M. Night Shymalan 6,83 (The Sixth Sense 8,2)

29. Taylor Hackford 7,18 (Ray 7,8)

28. Luc Besson 7,35 (León 8,6)

- Tony Scott 7,35 (True Romance 7,9)

26. George Lucas 7,38 (Star Wars 8,8)

25. Bryan Singer 7, 43 (The usual suspects 8,7)

24. Robert Rodriguez 7,46 (Sin City 8,4)

23. Oliver Stone 7,53 (Platoon 8,2)

22. Ron Howard 7,60 (Frost/Nixon 8,2)

21. Michael Mann 7,66 (Heat 8,2)

20. Ang Lee 7,73 (Crouching Tiger Hidden Dragon 8,1)

19. Robert Zemeckis 7,75 (Forrest Gump 8,5)

18. Brian De Palma 7,76 (Scarface 8,1)

17. James Cameron 7,81 (Aliens 8,5)

16. Tim Burton 7,83 (Ed Wood 8,1)

15. David Lynch 7,85 (The Elephant man 8,4)

- Terry Gilliam 7,85 (Monty Python and the holy grail 8,5)

13. Woody Allen 7,91 (Annie Hall 8,2)

12. Ridley Scott 7,98 (Alien 8,5)

11. David Fincher 8,05 (Fight Club 8,7)

- Joel Coen 8,05 (Fargo, No country for old men 8,3)

9. Quentin Tarantino 8,06 (Pulp Fiction 8,9)

8. Federico Fellini 8,11 (Le Notti di Cabiria 8,4)

7. CHRISTOPHER NOLAN 8,2 (The dark knight 9,0)

- Clint Eastwood 8,2 (Gran Torino 8,5)

5. Francis Ford Coppola 8,25 (The Godfather 9,1)

4. Sergio Leone 8,36 (The good, the bad and the ugly 9,0)

3. Steven Spielberg 8,43 (Schindlers List 8,9)

2. Martin Scorsese 8,48 (Goodfellas 8,8)

1. Stanley Kubrick 8,5 (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb 8,7)


Svincoolt va!?

Christopher Nolan-teorin bevisar att världens bästa regissör (baserat på teorin) är Stanley Kubrick. Stor glädje då jag är ett troget Kubrick Fan.

Stor besvikelse att Steven Spielberg petar mina andra två favoriter Clint Eastwood och Sergio Leone. Det är också värt att notera att Clintans bästa rulle Gran Torino är i skrivande stund väldigt färsk och lär tappa lite i snitt, inte mycket men han lär tappa en eller två placeringar på listan.
Scorsese var otippad från min sida. När jag utvecklade teorin och funderade vilka som gjort 6 grymma filmer var mina gissningar på Kubrick fellini, coppola och david lynch. i topp. Lynch hamnade på en blygsam 15e placering med 7,85.
Förutom den givne Kubrick så tillhör Fellini och coppola eliten. En annan frän överraskning är ju Terry Gilliam som delar 15e platsen med just Lynch.

När jag kommer på vilka asbra regissörer jag glömt så lär jag skriva ett inlägg om det.

Ser den eventuelle läsaren någon miss är det bara att hojta till så åtgärdar jag. Önskas någon annan regissör utvärderas får denne själv eller den funderande läsaren höra av sig.

Själv hade jag väldigt roligt när jag gjorde detta lilla test.


Tänkte avsluta med en rolig detalj.

Aaron Zeltser (eller Lucifer) skaparen av hemskheterna : Epic Movie, Date Movie, Meet the Spartans och Disaster Movie har på sina 4 filmer (INTE 6) ett fantastiskt snitt på 2,17. Dvs att även om hans nästa 2 filmer (gud förbjude att han tillåts göra 2 filmer till) har 10,0 alltså det ultimata betyget så höjs hans totala snitt till fantastiskt usla 4,78!!! haha jag skrattar mig harmynt och glädjer mig åt att det finns hopp för världen.


Över och ut.


I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well, to tell you the truth, in all this excitement, I've kinda lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question: 'Do I feel lucky?' Well, do ya punk?

/Inspector "Dirty" Harry Callahan

Inga kommentarer: